dinsdag 4 januari 2011

De verbouwing

Inmiddels is het Sinclair C5-frame naar de poedercoater. Eind deze week komt ie gestraald en gecoat weer terug en zal ik wat foto's plaatsen.
Bij deze alvast een 3D-voorstelling van de nieuwe motor-opstelling; De motor zal 750 Watt zijn en zal zowel de pedalen als de 250 Watt-Sinclair motor vervangen.
De rode blokken zijn adapters om een en ander op elkaar te laten passen.

11 opmerkingen:

  1. Vandaag 2 nieuwe sets balhoofdlagers gekocht voor de stuurpen en de voorvork. De oude waren compleet vergaan. Morgen op zoek naar een mooie (schijf)remconstructie voor de voorrem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Wetgeving in Nederland is niet zo complex. De Sinclair C5 is sinds 2008 een e-bike, dwz. max 25 km per uur en officieel moet je meetrappen, de motor moet als ondersteuner van het fietsen werken, in ieder geval als je sneller gaat als 6 km/uur. Dan heb je dus geen verzekering nodig of helm o.i.d. Wat jij van plan bent gaat wel een stukje sneller waarschijnlijk (:
    Maar als je een handgashandle gebruikt (van elektrische step) zal dat niet zo opvallen. Denk ik. Hoop ik. Ziet er mooi uit wat je aan het doen bent.
    Weet niet of je op tijd ermee klaar bent maar ik organiseer in samenwerking met het Sinclair Alive forum (UK) op 8,9 en 10 juli de eerste internationale Sinclair meeting en ik zou het geweldig vinden als je er bij kon zijn. Op het forum kun je je bij Karl (BooBoo) of bij mij (Frankev) aanmelden onder de topic "first international Sinclair meeting"
    Het event vind plaats in Zutphen. Daar ik zie dat je op het forum bent is het ook wel mooi als je je werk daar ook laat zien. Je bent geloof ik ook wel een begenadigd fotograaf. Hopelijk tot ziens, en in ieder geval ga ik je blog volgen.

    Groeten

    Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Frank (en anderen),
      Waar haal je de informatie vandaan dat de sinclair een e-bike zou zijn? Volgens de rijksoverheid website is een van de e-bike kenmerken "U moet meetrappen om vooruit te komen.", en dit is niet het geval voor een Sinclair. Heb jij andere redenen (die ik graag zou horen) waarom het een e-bike zou zijn?
      https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike

      Verwijderen
  3. Frank, Dank voor je reactie en je info. Ik ben vooral aan het onderzoeken hoe ik de snellere variant (zonder pedalen) legaal de weg op krijg en was inderdaad van plan deze met handgas uit te rusten. Als ik kijk naar bv. scootmobielen, die binnen de bebouwde kom m.i. 30 km/u mogen rijden (maar dat meestal niet halen), moeten daar wat wet-technische mogelijkheden zijn lijkt me. Inmiddels ben ik al voorzichtig in contact met het RDW hierover.
    Ik had op c5alive gelezen over de meeting en kreeg van Booboo al de vraag om naar de electrische-voertuigenrace te gaan in Engeland
    Ik ga zeker een poging doen om dit project voor 8 Juli afgerond te hebben. De planning is eigenlijk eind januari, dus dat zou moeten lukken. :-) Dan kan ik weer verder met het volgende project, dat waarschijnlijk weer veel met het huidige sinclair c5-project te maken zal hebben. ;-) Overigens verwacht ik niet dat deze belachelijk snel wordt. Insteek is meer een comfortabele snelheid en actieradius.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben aan het kijken om een C5 te kopen, maar als ik her en der op internet zoek, kom ik tot de conclusie dat dit voertuig wel degelijk voorzien moet zijn een verzekering. Maar moet dit voertuig dan ook gekeurd worden ? Ik bedoel, het is een automatische E-bike, dus geen trapondersteuning, dus hij wordt gezien als snorfiets. Maar of hij dan ook gekeurd moet worden is mij niet duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Afhankelijk of de motor gekoppeld is aan een trapstelsensor of handgeschreven heeft is het respectievelijk een ebike zonder verzekering of een invalidenvoertuig met verzekering.

      Verwijderen
  5. Ik Heb net zelf een c5 Sinclair gekocht.ook Ik zit nu met de vraag ;Heb Ik een verzekering nodig. Zo ja waar valt de c5dan onder.bvd Ronny steygerwalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. C5 word gezien als snorfiets
    Deze heeft tegenwoordig een kenteken en helmplicht

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dan moet je ook wel een RDW keuring hebben gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als je een trap sensor en een motor met een halifaxsensor gebruikt is het een e-bike bij 250watt en 27kmh.
    Bij een hoger vermogen en snelheid tot 45 is het een snelle elektrische fiets en is een verzekering nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb er een, verzekerd als scootmobiel. Geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen